Wednesday, August 29, 2007

قصيده لم تكتمل


استيقظت من سباتي العميق فوددت

أن أرى عينيك نهاري

وصوتك مائي الذي اتوضأ به

وقلبك ردائي الذي سأردتيه

ومشاعرك غذائي الذي ساقوى به

وقلبك مرآتي التي اتجمل يه

ولكنني استقيظت فلم اجد سوى همساتي

وانيني واهاتي من طول انتظار ملاكي

لم تأت بعد

اريدك ان تاتي فتمسح عبراتي


وتداوي آهاتي وتنزع من اشلائي اشتياقي اليك


أنا جيت وحشتوني جدن جدن

يعني البوست الجديد في دماغي لسه مش جاهز

ودي حاجه كنت كتبها من شهر تقريبا ومعرفتش اكملها

كنت بشوف حلاوه كل يوم يكتب قصيده

وادخل البلوجات كلها بكتب قصايد كدهوت

قلت انا كمان عاوزه اعمل زيهم

فالفت البتاعه دي

براحتكوا هي عندكوا لو حد عاوز يكملها

يعدلها يعني اصل انا مش عندي حاجه اكتبها

فقلت الناس زهقت بقه فقلت انزلها


بس انا عاوزه تمبليت غير دي

مش حاسني أنا حد يجيبلي

شكل حلو ويقنع حلاوه نغيرها

22 comments:

3ashe2elro7 said...

ايه ده بوست جديد و هابقى اول واحد يعلق عليه

هيه هيه هيه

انا كنت داخل ازمر عندك فى الشاوت شويه اذ بيه فجأتن الاقى النص بوست ده

ههههههههه

هوه الوزن تغلب على القافيه
و فيه اهتمام بالوزن و الموسيقى الساقعه عن الاهتمام بالمعنى

هههههههه

هوه انا بشوف الناس بتدخل تقول كده على العصايد فقلت اعمل زيهم

جميله بجد و صورها جديده

حمدالله على السلامه وعودن حميدون

اما عن حلاوة فلا سبيل الا بالبلطجه وفرض القوة

sakayar said...

انا قلت لو لقيت اول كومنت هوه عااااشق هدخل ارخمن عليه واقوله روح شوف شغلك يا بتاع مطرووووووح
وبعدين ايه الكلام ده؟؟؟ موسيقى ساقعة ...ده بمناسبة الحر يا سي عااااشق ولا إيه
المهز أنا مش داخل أتكلم معاااك ... اتااااخر كده ...يا بااااي
سيب درااااعي عايز أعلق ع البوست ده
احم احم
جاي ان شاء الله يا ون ترو ... كل اللي بتحلمي بيه جاااي ... طالما عندك يقين في ربنا وبتسعيله
أما عن الكلام بجد احساس لذييييذ أوي
هوه الصوت فيه بحه ... لكن الاحساس ...مش بطال
حاولي تدربي نفسك على الصوت الحاااد وتدرج المعاميع ... هتلاقي الحاجات الحلوة بقت كويسة
وشكرا

محمد العدوي said...

عينيك نهاري

صورة شعرية جميلة ..

الاحساس جميل والمعنى اذا كان تقليدي ومكرر فلا يعيب الكتابة في الحب .. لكنه عاوز مران أكثر ...


جميل

وكل الود

Ert3ashat said...

هي جميله كده اوي
مش انتي حاساها؟؟؟
مدام من قلبك ف هتوصل لقلوبنا
لو على الفنيات ف ديه هتيجي مع الوقت
بس بجد ديه جميله اوي
استمري و متغيبيش علينا..

احساس لسه حى said...

عزيزتى
حتى لو مكملتهاش هى جميلة اوى كده
وعجبنى اوى انك اخترتى مائك الذى تتوضئين بة
اخترتى ماء نقى واستعماله فى شئ منتهى النقاء
حلو اننا نحلم ونتظر اللى بنحلم بيه
المهم بلاش نستعجل الصبر جميل
واوقات كتير بنختار اختيار غلط بالذات لو اخترنا بدرى بدون خبره
وكمان متخلليش البوست اللى فى دماغك خرجيه ولا يهمك مش لازم نذوق البوست ونحاول نخرجه باحلى صوره خرجيه على طبيعته اللى جواكى يكون احلى
اتمنا ليكى دوام السعاده فى الحاضر والمستقبل
سلام

الطائر الحزين said...

كان ممكن تخلى العنوان
قصيدة لم تكتمل

تحياتى

Romantica said...
This comment has been removed by the author.
Romantica said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:-
فعلا الاسلوب رائع ورومانسي للغاية وملئ بالصور الجماليه الجديدة
فمثلا مشاعرك غذائي دي صورة مبتكرة جدا
بس انا عندي بعد اذنك اعتراض على حاجه : تنزع من احشائي اشتياقي اليك ... لان الانسان لو قابل نصفه الاخر اللي فضل طول عمره يحلم بيه فاشتياقه ليه هيزيد مش هيقل لانه كان بيشتاق ليه وهو صورة في خياله فلو بقى واقع ملموس في حياته اكيد هيزيد الحب ليه

لكن بجد الكلام جميل جدا ومش لازم الواحد يكتب قصايد كتير علشان يبقى شاعر المهم الكلام يطلع من القلب ويوصل للقلب




وبعدين متبصيش لحلاوة ... حلاوة ده عبقري واستاذي فعلا ولو مصر فيها اتنين حلاوة فيبقى عليه العوض

واسف للتطويل
_____________________________________

ارجو زيارة بلوجي والتعليق على قصيدة بحث عن ذات وقصيدة انتظار

MONDAHESH said...

مجرد ترجمة الاحساس اللي جواكي
لكلمات

ده في حد ذاته شئ شخصي رائع

Ahmed EIssa said...

مش لازم عشان كل الناس بتكتب قصايد وكدهوت تكتبي انتي كمان

ترجمي اللي جواكي لكلام حتي لو ريان يافجل حيوصل احساسك للي بيقرا

طريقة تعبيرنا عن اللي جوانا بتختلف وكماااااااااااااااان مش عشان مكتبتيش بقالك فترة تنزلي اي حاجة

مش معني كدة انها وحشة..قوي.. بس طالعة من غير احساس..زي متكون تقضية واجب

ممممم

انا عارف اني مقصر جامد معاكي علي فكرة وسوري بجد بس المزاج مش هو وبحاول اخرج من المود ده

والتمبلات حلو بس مش بناتي علي فكرة شوفي اي تبملات تاني في الموقع بتاع التمبلات اللي فات بتاع ديمي مور فاكراه؟؟؟؟
www.finalsense.com

طولت؟؟؟عادي بقي والله من البلوجات اللي بحب اخد راحتي فيها

ممم..صحيح مبعاتيليش التاج ليه؟
ححطك في ابلاك لست بتاعة التاجات بعد كدة

امشي بقي قبل متزقيني بره الباب
يلا سلام

MaMaDo said...

يا ولكم يا انا فى عالم البلوجرز من بعد ما النت كان فاصل

القصيده رائعه و حساسه
بض النطر عن القصور الوزنيه
بس دى سهله قولى ورايا كده

فعلن فعلن
مستفعلون مستفعلون

مستفعلون بالنون

ايون كده قوليهم بقى كل يوم الف مره و هتبقى كويس و من غير ما حلاوه يظبط القصيده


سلاااام بقى

جميله بو حريد said...

وحشنانى جدا يارفيقه قسم اعدام

ابقى يا بنتى طمنينى عليكى وعرفينى عملتى ايه فى الكورس يارب يكون حلو مفيد

اخوكى عاوزانا نعمل قنبله علاميه قوليله الوسط الاعلامى مش هايستحمل

يالا مستنين بوستاتك

one true thing said...

عاشق وسكايار
شكرن للحضور والتعليق
أخجلتم تواضعنا

one true thing said...

دكتور محمد العدوي
عندنا يامرحب يامرحبا
أنا معاك ان الصور يمكن تقلديه
بس دا كان احساسي بيها
اتفق احتاج للمران اكتر
شكرن يافندم للتشريف
تحياتي

one true thing said...

دكتور ارتعاشات
والله البلوج بينور لما حضرتك بتدخل بجد
من الكومنتات اللي شرف ليا
انها تكون موجوده
اه والله انا حاسه كده
واتبسطت جدن انها نالت رضاء حضرتك
حاضر بس ادعيلي والله ربنا يخفف عني وانا مش هتتاخر تاني

one true thing said...

احساس لسه حي
ربنا يكرمك بجد
والله من الكومنات اللي بتبسط لما بشوفها
والله اننا مش مستعجله ولا حاجه
انما حبيت اشوف نفسي لما اكون عاوزه
اكتب شعر هاكتبه ازاي
فطلع كده وبعدين انا مش كنت بزوق البوست انا بجد مكانش عندي ساعاتها حاجه اكتبها
تحياتي يافندم
ويارب دايمن تشرفني

one true thing said...

الطائر الحزين
يشرفني حضورك جدن
ومنور البلوج
وبعدين انا عاجبني الاسم وعملت بنصيحه حضرتك
ماتحرمناش من التعليق تاني
شرفت يافندم

one true thing said...

دكتور رومانتيكا
في بلوجتنا يامرحبا يامرحبا
منور البلوج والبلوجات اللي جانبنا
شي يشرفني انها تعجب حضرتك
وبالنسبه للاشتياق فدا كنايه عن شده اللهفه وانين الانتظار
ايه الكلام الكبير ده
متاخدش في بالك بس انك بجد
نورتني والله انا بزور البلوج بتاعتك بس يعجز كلامي عن التعليق على كلامك
تحياتي يافندم

one true thing said...

مستر مندهش
اهلا اهلا
ربنا يخليكي
شرفت يافندم

one true thing said...

بشمهندس أحمد عيسى
سلام مربع ياجدعان
ايه النور ده بس والله
انا سعيده جدن بكلامك
هو حضرتك عندك حق بس هي حاجه كاتبتها وبعتز بيها
يمكن كلامي عنها حاسسك انها تقضيه واجب
حضرتك مش مقصر ولا حاجه ربنا يعينك ويقويك ويثبتك
شرف ليا يافند ان بلوجتي المتواضعه تبقى من بلوجاتك المفضله
والله انا فكرت ابعتلك التاج بس خفت يبقى تدبيسه وتتضيق بس حاضر
اعتبره اتبعت
بجد شكرن كتير
ع تشريفك

one true thing said...

مامادو
ههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههه
مت على روحي من الضحك
منور ياباشا

one true thing said...

جميله هانم
اسم على مسمى
ايه النور ده بس
انتي كمان واحشاني جدن
واكيد لينا قاعده احكيللك فيها
مشرفني ياقمر