Thursday, June 28, 2007

نفسي أرجع لنفسي



ليس لي الحق ان احلم ليس لي الحق في الحياه بلا الم

لست انا اتسائل كل يوما يمر عليا من هذه من تكون

لا اجد الرد ياربي ساعديني لم اعد استطع

البقاء

انوي الرحيل بلا عوده رحلت يوما

عن ماضي كان يؤلمني لآلتقي بحاضر اشد منه

عذابا ورحل الحاضر وتركنى وحدي حزينه

تركني وسط البحر دون ان يعلمني العوم

ترك الأمواج تلتطم بي تعبث في كل اتجاه

بعثرتني فتركت جسدي على الشاطئ

وتركت روحي تغمرها الماء تفتك بها

تغرقها في دنيا بلا رحمه ولا شفقه

اخشى ان ارى النهار كل صباح

حتى لا تزيد جروحي جراح


اخشى نفسي التي لم يعد يلتئم لها جراح

اخشي الاعين التي لا تتفوه الا كذبا وخداع

اكرهني وانا مسلوبه الاراده ضعيفه العزيمه

وحيدة وسط الجموع


اريد نفسي مرة اخرى احاول استراجعها

فلا استطيع

ولا اقوى على فقدانيها


اريد انا احيا ولو لو يوم واحد فقط

دون دموع دون اهات


اريد نفسي التى لاتعرف الهزيمه والانكسار

يمكن كان رأيى لحد وقت قصير

اني مش عاوزه اعمل بلوج


ولكن اليوم اكتب لاني اريد البكاء

فنفذت دموعي وحولتلها دموع بس خلاص زهقت

قولت لما اشوف


انا جربت كل حاجه اشمعنى دي

بس على شرط الكومنتات المثاليه بلاشها

وكومنتات الطبطبه لاني مش باجي بكده


وفي سبب تاني اني نسيتني

فقولت يمكن يكون حد فاكر

انا كان شكلى ازاي يقولي ويفكرنى بيا


يمكن ارجع اقوم تاني

عاوزه الناس اللي عاشرتني

يوم تلملمنى من جواها


بالمواقف اللي فاكرنهالي

بس خلاص دعواتكم بقه





25 comments:

3ashe2elro7 said...

بل من حقى ان احلم
و من حقى ان اعيش
و اللى هيقول غير كده يبقى طز و الف طز

اعيشها زى ما انا عايز و زى ما انا شايفها و راى الناس استشارى

مهما كان الماضى مؤلم و الحاضر واحتمال المستقبل كمان بس ربنا كاتبلى و مقدرلى ان اعيش فى ده
اعيط بقى و اندب فى حظى
انا اللى هاخد على دماغى

انا قادر انى اقوم و انى اعمل و انى ارجع زى ما كنت بس لو عايز
لو عايز مش كلام ده فعل و فعل م القوى كمان

من مبدأ خربانه خربانه هاخسر ايه تانى هاخاف على ايه على الاقل محسرش احترامى
لنفسى و اتنازل عن المحاوله

اعترافى بانى مش كويس اول خطوه بشوف انى تانى خطوه افعد مع نفسى و اجاوب على سؤال انا عايز ايه و شايف ايه
شايف نفسى فين بعد يوم و اسبوع و شهر و اخر الطريق كمان

و اخطط لده و امشى طريقى

توكل يا عم الحاج و ليس تواكل و الفرق بينهم العمل

و اعمل اللى عايزه مش اللى الاقيه و اتلهى بيه و لو عايز اعمل اللى الاقيه يبقى لازم اوظفه ف طريقى

حاجه اخيره
دعواتكم بتتكتب زى ما انا كاتبها كده
و فيه حاجه اللى مش فاكر مواقف يعمل ايه .....؟!!!!

رخم رخم
وحد الله يا عم الحاج
وميروووك البلوجايه

sakayar said...

إيه ده؟؟؟ إيه الكومنت الطويل اللي فوقي ده أنا حاسس إنه هيقع عليا ... ألحق أكتب تعليق وأجري قبل ما يقع التعليق اللي فوق بقى

افتح الشبابيك وطل على الحياة
واوعاك تفكر دي استحالة ولا
هيه الحياة تبقى حياة من غير انا
ولا أنا أقدر أعيش بدون الدندنة
هيه ابتسامة ويبقى يومك بالهنا
حتى الهنا لازمله دفعة مننا
اضحك وعيش وقول منيش عارف هكمل بعد يومي ده السنة
لكن بقول لازم أعيش ويعلى صوتي بالغنا
وأكيد هحقق كل شيء عايزة أنا

مبروك على البلوجرتاجية مداونة جديدة ولو إننا ممكن نقول بذرة انسان بدل بقايا انسان
مش بعدل على حضرتك ... لكن البذرة معناها إنها هتكبر لكن البقايا معناها إن دي آخرها ومفيش بعد كده
و ع العموم براحتك
تحياتي

جميله بو حريد said...

زميله الكفاح فى قسم اعدام

مش عارفه ليه كنت لما بنتقابل باحس ان فيه حد تانى مهموم رغم ابتسامتك الجميله الصافيه انا من النوع اللى مش بحب اتطفل على حد لذلك ما كنتش باسال لكن هنا من حقنا نفضفض و ننصح بعض

اولا فى تعليقى على بوستك الموجع اوى عاوزه اقولك مش لوحدك كده تقريبا و الله اعلم الجيل ده كله كده جيل مشيلينه فوق طاقته بس على فكره احنا احسن من الاجيال اللى سبقونا وعندى اقتناع تام ان ا ليوم الافضل اللى لسه لم نعشه بعد هايجى بس الاهم لازم نكون مؤمنين اللى احنا فيه ده مرحله ما

احلمى لما تشتد بيكى الظروف هاتكونى ايه وعامله ازاى لما توصلى لسن الاربعين وعيش الحلم لحد ما يكون واقع


يا ويلكم بيكى فى عالم التدوين

Ahmed EIssa said...

تفتكر مهما حسيتي بضياع وحزن وكابه وسبتي نفسك في اكتئاب تبصي في السقف وتقولي انا وحشة ومستاهلش اعيش والعالم من حواليا قاسي و..و..و..
ده حل؟؟
فكري تاني واستهدي بالله الكلام ده معتش بيجيب همه في دنيا الفمتو ثانية
لو وقفتي دقيقة واحدة حتلاقي العالم من حواليكي اتحرك ايام
تحياتي ونعنشي وكدة
واهلا بيكي وسط المدونين وانا حتابعك باستمرار ان شاء الله
بس المرة اللي جايه لو لقيت حاجة زي دي حيبقي في خرزانة بقي

Unknown said...

انا فرحت واتصدمت في نفس الوقت
فرحت انك عملتي بلوجايه
وداخله نفسي ققرا الي انتي كتباه
وبصراحه اتصدمت ان يكون اول موضوع تكتبيه يكون كئيب كده
ليه مش من حقك تحلمي طول محنا عيشين من حقنا نحلم
ده انتي بالذات بعتبرك مشاء الله شعلت نشاط وحيويه
ولا هو منظر بس من بره
بلاش البؤس الي انتي عايشه فيه ده
عندي ليكي بشرة خير
ابويا قالي اسال احمد عثمان عن ظروف التدريب في مصر ولو نفع ناجر عربيه ونروح احنا الاربعه نتدرب في القاهرهوربنا يسهل عموما انا متفائله
انا عاوزه الموضوع الي جاي يكون دمه خفيف ويرفع من معنوياتنا
انت عارفه الواحد مش ناقص انا كنت متوقعه منك موضوع غير كده
ربنا يوفقك
يكئيبة زمانك
تعرفي انا كنت مفكره نفسي اكئب بنت في الدنيا بس الحمدلله مطلعتش انا
ربنا يوفقك وتبيقي بلوجايتك متميزه مستنين منك الجديد
الأميره ميرامار

الخيط الرفيع said...

بصي بقي من الاخر مش طالبة يا .......انا هسبني من البوست خالص

وهكلمك عنك من كام يوم واقولك
ايوة كدا كان نفسي اشوفك كدا من زمان
انا فقساكي بشكل يفوق قدرتك علي التخيل سميها غرور
احسان دعايا
سميها زي ما تسميها
سميها عشرة
سميها مجازاربتني علي ايديها وكبرت ادمها داخليا وخارجيا من يوم ما جيت من بلاد الكانز والشيكولاتة اياها
مش مهم نسمها
ندخل في الموضوع علي طول
هنقضي الكومنت كله مقدمات ولا ايه
فريق عمرة ما هيلخص ابدا

بصي
كنتي مختلفة وان لم تحسني الاحساس بنفسك
فهذا خطأ فني فادح
وصدقيني قربتي يتقال عليكي فؤاد القديم رجع تاني ينور حياته بالدراع
خديها يا بنتي بالدراع لو قضينا ايامنا بكي علي اللي فات هيضيع اللي جاي
وأكيد اللي جي احسن من اللي راح
واذا كنتي عملتي اللي فات جربي تعملي اللي جي بلاش موضوع اللاشئ دا وبلاش كمان النظرية العقيمة بتاعة اقتل نفسي في شئ افضل من التفكيييييييييير
نكمل كلامنا بكرة لما تنورينا علي الغدا
ان بي صغيرة عندنا شيف تحفة هتعمل بكرة اكله لم تفصح عنها بعد
سيبهلنا سربريز تعالي وما تجبيش الواد حلاوة معاكي

bedo said...

بصي يابنتي بصراحة صعبتي عليا
دا كنت هاعيط والله
وأنا بقرأ الكلام اللي مكتوب ده
بس قلت كفاية انتي

ايه الجو إللي إنتي عاملاه ده
مفيش حاجة تستاهل في الدنيا كلها

وبعدين فين إرادتك
إنتي اللي بتصنعي الحاضر بحلم الأمس

ولست أسيرة الحاضر الذي جاء بدون ترتيب
أو توقعات

فأحلام الأمس حقائق الغد

ومفيش حاجة في الدنيا على بعضها تستاهل كل الكلام ده
ممكن موقف يعدي على الواحد يكون بعده مش طايق يشوف حد أو يسمع حد

لكن هتلاقيكي دلوقتي في حالة أخرى غير إللي كنتي عليها وإنتي بتكتبي البوست ده

نصيحة متقريش البوست ده تاني


وبصي علشان مطولش عليكي
خدي حبايتين أسبرين مقوي
ووراهم كباية شاي
وإقعدي على كرسي
ورجعي دماغك لورا
هتحلمي

بس بإيه


الله أعلم

Anonymous said...

أول كتابة لحضرتك لكنها رائعة بحق
تحياتي للقلم المبدع
لكن إن كان الكلام يتعدى كونه ابداعا وتصفين بالفعل حالك فهذا أمر يجب النظر فيه
الأسباب التي أدت لحدوث أول صدمة
وهل الموقف الآن عبارة عن ذهول بداخلك؟
أم هناك شعور بالانتقام؟
وأخيرا جلسة مع النفس لا تحتاج لكتابة
انت أكثر من يعرف نفسك
إن شاء الله سأتابع هذه المدونة لشعوري بأن صاحبتها مبدعة

دكتور مستكنيص said...

ياخبر أبيض هو الواحد أخر من يعلم الف مبروك علينا والله انضمامك للمدونات خطوة اتاخرت كتير انا عرفت بالصدفة لاني اصلا مش بدخل بلوجات من زمان فبالصدفة دخلت عند سمراء النيل لقيت الكومنت بتاعك
مش هطول وبرضه مش هطبطب لان اخر حاجة الواحد محتاجها في حالة زي دي هيا الطبطة طالبة معاكي عياط عيطي
طالبة معاكي حزن عادي ماهي الدنيا مش كلها رقص وطبل بس المهم اما تطلب معاكي فرح متقفيش في وشها بتفكيرك في احزان عدت او علي وشك تخلص
صدقيني لو مزعلناش وانهارنا مش هنعرف نفرح المهم يبقي عندنا استعداد نفرح وربك موجود مش بيديم حزن ولا فرح
هيمر الوقت وهتيجي حاجة تفرحك ماهو احنا كده موقف يخلينا نزعل علي كل حاجة وموقف يخلينا ننسي كل احزاننا
سعيد جدا بانضمامك للبلوجر وصدقيني تجربة هتفيدك كتير
تحياتي

همسات دافئه said...

طيب
اوكى
ماشى
انتى شايفانى ناقصه يعنى انتى بتقولى انك مش عايزه حد يطبطب ولا يدلع ينفع حد ييجى يشارك صريخ ونوح؟؟
هههههه
سيبك انتى من الموضوع خلينا فى الأسلوب

بعثرتني فتركت جسدي على الشاطئ

وتركت روحي تغمرها الماء تفتك بها

تغرقها في دنيا بلا رحمه ولا شفقه
جامد الجزء دا موت أحييكى:))

كائن نورانى said...

الف مبروكن يا يويو على البلوج

نورتينا كلنا

بس ايه بقايا انسان دى امال لو كنتى انسان كامل كنا رحنا جنبك فين

ما علينا


فى ناس بتقراها بقايا لسان

هههههههه

بالنوسبة بقى للمواقف

يسرنى ان اغنيلك

مش فاكر ليك ولا حاجه تحنن قلبى عليك

بهزر طبعن

بصى يايويو افتكرلك فرحة عنيك وطيرانك يوم ليلتى
وفرحتنا كلنا بيكى

ايه دا يمنى بتعمل ايه؟
لحقت الليلة

وافتكر كمان يوم عيسى وعدد فى اللمون وعندنا بعدها اننا نعمل حاجه

ويوم دار الايتام وعهد الرسول

وفكرالك كمان اصرارك وحبك للشئ وتفانى نفسك فيه

وفكرالك ثباتك على مبادئ معينة ومش بتحيدى عنها خالص

افتكر ايه ولا ايه؟

ووقفتك جنبنا كتير

ويوم الامهات

فكرا يا يمنى فرحة عمرنا

فكرا يوم الديش برتى عند هبة وحبك وفرحتك بتجمع الناس

وفكر الدور التالت وتنضيفه بكل قوة وحماس والفاصوليا

فكرا اكيد

كفاية كدا شكلها هتقلب اسود

يلا يا يويو بالراحة عليك يا كداب

وخلى بالك منك

ربنا يهون عننا اللى احنا فيه

احنا تعبانين اوى صح

الحمدلله

سلاموتو بالدموعوتو

one true thing said...

عاشق الروح افندي(بتون تركي)
يسعدنا ويشرفنا ان سيادتكم تكون اول حد يرد لحضرتنا
ندخل في الموضوع انا قريت بجد الرد ده اكتر من مره
كل مره كنت يمكن بكتسب حاجه اول مره حاست ان حد واقف يلطش فيا ويزعقلي وعينه بتحمر
وانا واقف مبسوط بيسمع بتنفض في كلام واتنرفز في كلام وابقى عاوز ارد وبعدين تروح انت قالي
حاجه تهدا كل الحاجات دي رغم كده انا مش زعلانه وكنت مبسوطه جدا ويمكن لو كان رد حضرتك بالذات غير كده
يمكن انا كنت زعلت جدا جدا
انا حاست اني حضرتك بتحاول تعمل زي واحد بيحاول يزق عربية صاحبه وهو نفسه مقطوع بس من جواه يمكن
مش فارقه معها غير ابتسامه صاحبه لو العربيه مشيت وانه حاسس ان العربيه هتمشي رغم ان صاحب العربيه نفسه
بيقوله ديه مفيش فيها بنزين
الا اني احب اقول يمكن مش هتمشي دلوقتي بس بدات في الاستعداد
حضرتك مش محتاج تقولي مواقف افتكر بيها نفسي لان كفايه روية سيادتكم بخير لاتذكر كل ايامي قوة
وبجد شكراااااااااااااا جداااااااااااااااااااااا دعواتكم

one true thing said...

مستر سكايار
هاهاهاهاها يمكن لو كنت ردت ع الكومنت ده اول ماتبعت كان الرد اختلف
بس انا هحاول اكون حياديه واتعمل مع الكومنت وليس كاتب الكومنتس اللي كانت من يومين
انا بجد اول ماقريت الكومنت موت من الضحك علشان خايف يوقع عليا
تانيا ربنا يكرمكم الشعر توحفه وبجد حسيت ان اني كنت برجع للوراء وتوازني اختل فلاقتني بل ماقع خبطت في حيطه فسندتني
بالنسبه للاسم انا كنت بذره وكبرت وطلعت ثمره بس للاسف لما عجبت مااتقطتفتش انا اتخلعت من جذوري
فبقت كده ده مش تشاوم ولا زعل ولا اي حاجه ده انا يمكن دلوقتي بس حتى لو رجعت هتروى وانا مطلع ثمره مش لسه هبقى بذره من الاول
جزاكم الله خيرا

one true thing said...

رفيقتي في قسم اعدام ههههههههههههههه بجد جامده
منوره بجد يابسمتي المدونه اتبسطت جدا لما قرت كومنتك حاسستني اني حد شاطر بيداري باابتسامه
مزيفه وده مش صحيح ياريتني كنت كد دا انا كل مشكلتي في الحياه انه بيبان عليا بس والله المشكله مش جيل ومنعيش الدور بقه
كل زمن وله رجاله فاذا اردتي ان تكوني من رجاله فلا تغضبي من عواقب الاختيار وماتهبطيش في نص الطريق
لانك لو هبطت انسى انك تبقى حاجه ماتحرميناش من وجودك تاني

one true thing said...

بشمهندس أحمد عيسى
يابورسعيديه ياأجدع نااااااااس بجد حضرتك منور المدونه بشكل خليني اتخضت
اهلا بحضرتك وتشريفك للمدونتى المتواضعه
اول ماقرت الكومنت حاست بجد اني بيكلم حد مدرب من بتوع التنمية البشريه
كلام جميل وسليم وعقلي ويقنعك
ربنا يكرمكم وان شاء الله من غير خرزاناتات وعصيان ان البوست الجاي يكون غير كد
دعوات حضرتك ويارب يكون اخوكم على الالفي رفع علم بو رسعيد فوق مسرح ساقيه الصاوي
شرفت يافندم

one true thing said...

أميرة عمري وأحلامي الأميره ميرامار
ايه الرقه دي ياجدعان في كده
مش هاقول اتبسطت لما ردتي لانك صاحبه المدونه
سلمتك من الصدمه كانت تتقطعي ايدي قبل ماتصدمك بكلامي
ماهوش حاجه قد انه حاله حاسه بيها طولت
وعاوزه افوق منها بقه بس
فقولت اقولها واوجه نفسي بها فاتصدم فاافوق
متخافيش مش هاعيش بقه في الوهم
اتبسطت جدا ان عمو وافق وسلامي ليه


خيطي الجميل
يااهلا يامرحب حللتي اهلا ونزلتي سهلا
اول ماقريت الكومن مش اتبسطت اد ماحست ان حاجه كنت خايفه تروح منر رجعتلي تاني الحاجه دي انتي
فعلا أنا كنت مختلف وحاسس كد لما لاقتني اقعد تاني في العائله كل واحد فيهم محفور جواه حته مني
فحتى لو كنت نسيتني يكفيني اني اكون وسطكم عشان افتكريني
واوعدك اني اسيب صديقى اللاشي وارجع للاشياء
ربنا يخليكوا ليا شكرن جدن

one true thing said...

مستر بيدو
حاستتني وانا بقرا كلامك اني بتفرج على فؤاد المندس وهو بيمثل انه بيعط
على ام مديره في فيلم ارض النفاق بعد ماخد حبيبتن نفاق
وبعدين مين قال اني بعيط وعامله حولين سريري شموع وبسمع حليم تخونه
زي حماده هلال في فيلم عيال حبيبه مش عارفه ايه موضوع الافلام ده ماعلينا
انا حاسه بحاجه كاتبتها لا جابوني من البلوكونه وانا على وشك الانتحار ولا حاجه عادي
وفعلا عملت بنصيحه سيادتكم ومقرتش البوست تاني
كان في سوال ياتري الشاي اللي هيشربوه شاي اخضر ولا عادي
تحياتي ومنور وماتحرمناش من كومنتاتك الجميله

السيد المجهول تحياتي
ايه الكلام الكبيرده انجليزي ده يامرسي
بجد شكرا اووي بس ياريت اتشرف بمعرفة سيادتكم ولو باسم حركي
اما عن قلمي المبدع فانا بجد حد على قده اوووي ربنا يكرمكم
ان شاء الله مفيش صدمه ولا حاجه ان اوعد حضرتك ان اقعد مع نفسي واجتاز هذه المرحله العصيبه
نورتني بجد

one true thing said...

دكتور مستنكيص
ياخبر ابيض منور مغسول باريال وبرسيل مع بعض
دكتور مستنكيس في بلوجتي ايه النور ده يعنى احنا وانتوا
يلا كل حاجه بتجي في وقتها بجد ضحكت اووي من الرد
واتبسطت وهي طالبه معاي بس اني اطلع اللي جوايا عشان افضي بس
ربنا يوفقك في الامتحانات ويكرمكم بجد اتبسطت جدا من تشريفك

الملاك البري أجمل واحده من الناس
انا ماصدقتش عيني انك فعلا عندي على المدونه ايه النور ده
هههههههههههههههه حلوه اووي حد يجي يصوت بس تفتكري هيجيب نتجيه
شكرا على احساسك بانك عاوزه تساعديني باي حاجه بس كفايه تشريقك ليا
وشكرا على اطراء سيادتكم لي ويارب ماتكونش اخر مره

one true thing said...

كائن منورلي حياتي
وأقولك ايه وأنتي كل ماليا
وأقولك ايه هداني ربي بهديه
مش عاوزه أقولك اني مش برضى ادخل على كومنتاتي

عشان مشفش كومنتك لانك مش بتعرفي هو بيعمل فيا ايه بجد يمكن معيطش
ادامك بس بعيط وبتعصر لما بقرأ
وبعدين مين اللي يجي فى مين ياخبر يامتواضع
فاكرتني باجمل أيامي حياتي حاست والله يازوزيتا وأنا بقرا أنك بتللملميني زي puzzle

محتجلك تملي حياتي عقود فل وورد
محتجلك تمليها فرحه مالهاش حدود
محتجلك تبقى في حياتي تبقى انتي الربيع
يملني حب وحنان وشوق يكفي الجميع
محتجلك ياعمري عشان أحس الامان
محتجلك ياعمري اللي جاي واللي كان

ربنا يصبرنا ويعدى الايام على خير
ربنا يخليكي ليا يازوزويتا حياتي

Anonymous said...

انا قبل ما اقرا البلوجايه عرفت انها هتبقى كلها كآبة فى كآبة اييه يابنتى ده انا اعصابى تعبت انا والله وانا بقراها كنت هعيط ايه يايمنى بصراحة الكلام جامد وحلوة اوىىىى بس مفروض كانت اول بلوجاية ليكى كانت تبقى تفاؤل كده مش لازم الياس والتشاؤم ده ع العموم انتى وحشتينى اوىىىىىى وربنا يخليكى يلا تصبحى ع خييييير يايويو باشا
خطيبة المهندس محمد جمال طبعا

the only thing better than love is freedom said...

aktar 7aga 3agabetny fe kalamek ennoh sadek we lamas awtar alby besor3ah

الخيط الرفيع said...

يابنتي بلاش الاسود
احنا ما صدقنا
وبعدين مش فهمتك انك في فترة نقاها والحاجات دي رجعتها وحشة
يلا يا اونه ربنا يهديكي ساعدي نفسك بقلك سمعت ان الهانم الصغيرة عملت بتاعة من بتاعة اليومين دول ووخدة نهج أخوها ادام الله بقائه يا بنتي حذري الناس دي خليهم يتقوا شر الحليم اللي هو أنا يعني

one true thing said...

هاجر يامن هجرت في قربك أحزاني
ونسيت بجوارك اهلي وناسي منوره
مش عارفه أرد وأقولك ايه
أنا زيك برده بفكر فيكي
كل اللي في قلبك حاسه أنا بي
من نظرة لهفه وشوق في عينكي
معلش ياستي أنا لو كنت أعرف انك
هتزعلي كنت مسحت البلوج من أساسه
انا اقدر
نورتي البلوج زي مانتي منوره قلبي وحياتي دايمن وسلامي للبشمهندس

one true thing said...

منورة قلبي
ايه الكلام الكبيرده
ياعم أوتار الليل
اتبسطت جدن بردك وربنا يوفقك
وشكرا على الاطراء الجميل ده
ماتحرمناش من زيارتك

خيطي الجميل
سمعن وطاعة يامولاتي
لما ألاقي شكل تاني يعجبني
هغيرها علطول

الحياه حلوه يلا نعشها بجد said...

على كده انا منمش علشان محلمش ولا ايه هههههههههههههههههههههه مرسى يا امر على الموضوع الجميل ده وياريت تشرفينى فى المونده بتعتى