Thursday, July 12, 2007

شمس المغيب




في ليله مثل باقي الليالي ذاهبه الى سريري متعبه جسديا

ولكن عقلي مازال فيه همسات يهمس بيها الي أشياء غالبا

ماأهرب من التفكير بيها وأخشى أن أخلو بنفسي من أجلها

فنتابتني كآبة حلول الليل وظلامه وفراق الشمس ودفئها

فأنا كلما تغيب الشمس وتندثر وسط أمواج البحروتتراقص

اشعتها مع امواج البحر العاليه رقصه الوداع والغياب

حينها تنتابني حاله من اللاشي حاله من الهزيان العقلي

فتغيب ابتسامتي معها وتتفت احساسي في غيابها

لم أحب هذا المنظر يوما وهو الغروب يؤلمني

يشعريني بأنين لأعلم مصدره وظلام قاتما نابع من داخلي

فأشعر فيه باختفاء منبع النور وافتقاد مصدر الدف والحنان

تتلاشى احلامي وتضيع امالي مع تلاشي اشعتها وغياب نورها

فأشعر برعشت الفراق ولهفه الاشتياق ولوعه الغياب

غياب كل من أحببت

غياب كل من أتمنى

غياب روحي عني


منذ كنت صغيره تتسائل عيناي لماذا لا تبقى الشمس طوال اليوم

لماذا تغيب ثم تاتي من جديد تاركه الليل بظلمته الحالكه ووحشته الموجعه

لماذا كل شي أريده وأتمنه لا احصل عليه

لماذا اظل أبحث عن شي لا اعلمه

لماذا اقف دائما عاجزه عن التعبير عما بداخلي

لماذا انخدع في كل الاشياء وفي كل الألوان

لماذا دائما ماتكون النهاية غير سعيده

لماذا نفارق من نحب ونتعلق بهم

واذاا بالنوم جاء الي فاذنت له وسقطت مغشيا عليا كعادتي

اللهم انك تعلم أني غريب في هذه الدنيا لاسندلي ولا عضد

واني فقير من متاع الحياة ماأعود به على نفسي

واني عاجزمستعضف لا اعرف السبيل

وأن الضربه التي أصابت قلبي سحقته سحقا

فاعاني على نفسي وافرغ عليا صبرا

31 comments:

3ashe2elro7 said...

تغيب الشمس لنعرف قيمتها لنعرف معنى ما تمنحها اياه من دفء ونور

تغيب الشمس لننعم ببعض الهدوء من صخب النهار و ضوضائه

تغيب الشمس لنرى ابداع الخالق عز و جل

تغيب الشمس منبع النور و الامل لنراها تشرق من جديد وكذلك الامل يتجدد دائما ولا يموت فالحياه هيه الأمل

لماذا ولماذا ولماذا
لنبحث من جديد
لنعبر من جديد
لافكر من جديد

فلعل الخير آت ونحن لا نعلم

اللهم ارزقنى بالخير كيفما شئت أينما شئت وقتما شئت

على فكره انا كده اول واحد للمره التانيه مره كمان البوست الجاى و احتفظ بالدرع
هههههههههههه

تحياتى

ثورة said...

منذ كنت صغيره تتسائل عيناي لماذا لا تبقى الشمس طوال اليوم

لماذا تغيب ثم تاتي من جديد تاركه الليل بظلمته الحالكه ووحشته الموجعه


ولون الغروب عندي مش لحظة مؤلمة ولا حاجه بس تصويرك الصادق الرائع جدا خلاني عشت
الإحساس بتاعك


مالك يا فرفور .. مش كفاية حزن بقى .. ده انت الفتوة بتاعنا
؛)
خليك أسد خليك وحش خليك نمر
جميل إنك حساس ورقيق وإنسان
بس خد من الجماد صلابته
وخد من الحيوان أحيانا تلامته
عشان تبقى إنسان كامل وتقدر تكمل للنهاية

وكلنا محتاجين نعمل كده مش انت بس يا فرفور
:-)

sakayar said...

ما أنا لازم أعلق ... ماليش دعوة
أولا... الكلام مؤثر جدا وشغل الهمبكة اللي بيتقال لأي حد فـ أي بوست كلامك حلو أوي يا اسمك إيه
ثانيا ... قرأته وأنا مبتسم والدموع اتجمعت في عينيا ... وده مش بيحصل إلا نادرا ... ربما يكون جاي في وقت صح
وهعمل فيها أبو العريف وكل موقف حد بيتكلم فيه بطلع بموقف حصللي بس اعمل ايه والله مش بألف مواقف
كنت لسه عند الشاعر أحمد عبد الحي في شارعنا القديم ووقفت في الشارع جنب بيت صاحبي الله يرحمه وجدتي الله يرحمها ومش عارف مين الله يرحمهم
لو كل حد بتتعلقي بيه أو تحبيه بيغيب
فأنا كل حد بيأثر فيا وبتعلق بيه ... بيموت والحمد لله
اوعى وشك وكله ياخد ساتر ... وبجد الموضوع ده بيخوفني اني اقرب من الناس او اتعلق بيهم
لكن الخلاصة طلعت م الموضوع ده بإن ربنا عايزني أنا ... فعايزني أتعلق بيه هوه ... ما اتعلقش بحد م البشر ...أحد السلف كان بيقول لو حسيت بوحشة وانت مع نفسك وحسيت بالأنس وانت مع الناس فأنت مفتون
لإنك وانت لواحدك المفروض تقرب من ربنا والفرصة كبيرة لكده
أنا شايف إن بعد الناس اللي بتتعلقي بيهم عنك معناه إن ربنا بيقربك منه فاستغلي الفرصة دي
آسف جدا جدا على التطويل ... ويا رب كل حد بعيد عننا ومشتاقينله ربنا يجمعنا بيه في الجنة
آسف مرة تانية على الكومنت الطويل اللي هيقع على الكومنت اللي بعدي

Ahmed EIssa said...

ياعم عيب عليك مش احنا اللي يقع علينا كومنتات
شدة خشب وشوية عروق ونصلبها تبقي زي الفل

انتي بقي
الضربة التي اصابت قلبك سحقته سحقا
مالا يقتلني يزيدني قوة
مالا يقتلني..يزيدني قوة
وحتفتكري كلمتي لما الموضوع يعدي وتبقي احسن كتير

طبعا كلامك طالع من جوه مشاعرك المدغدغة اساسا اقل واجب لازم يطلع بالاحساس ده
والجمال ده



انتي بتحبي ديمي مور؟؟؟

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

لولا الشمس لما عرفنا الظلام
ولو الحزن لما عرفنا السعادة
ولولا كتابتك لما انتابتنا هذا الاحساس .

بجد أحييك جدا على البوست ده

وعلى فكرة إسم المدونة عجبني أوي أوي

بقايا انسان وعلى فكرة انت مش بقاياانسان انت كل الانسان .


تحياتي

عم أحمد

the only thing better than love is freedom said...

men agmal ma kara2t ya yoyo ana 7assa beky awy le2n lama te7eby 7ad we ba3den yemout bebasata fag2a mayeb2ash ma3aky teb2a haga teganen we ma7adesh haykadar kalamek dah ella elle garaboh weda2 3azaboh zaey 3omoman ha2olek mabrouk ma3 ennk 2alebty 3alaia kol el mawage3 laken mesh shart el 7ozn fe el moot bas ente momken te7eby ensan ledaraget ennk betetmanny yemoot 3alashan yeraya7 elle 7awaleh we yebatal ye3azebhom fe 7ayathom w ana asfa 3ashan tawelt 3aleeky we kefaya ka2abah ba2ah

الخيط الرفيع said...

البت دي كبيرة والبنت دي صغيرة
وأنتو نمتوا كتير قوي
ومش هبهدل أخويا
مستغربه
تي اووووو زيد

امال ارد واقولك ايه ارحمينا وارحمي نفسك كفايانا
كحولات علي جروحنا
ربنا عالم وأكيد احنا من عبادة المقربين
والمسأله وقت ولان اللي فات جه بسرعة لازم نتعب في اللي جاي شوية اول تعب اننا نخرج من قمم أحزنا
وبعدين تتحل بس بعقل ومن غير صدامات مع حد لا جوه ولا برة
حبيبتي خلي بالك منك
وحاولي تفتكري أي حاجة صعبة وعدينا منها عشان نموذج الحل يكبر شويه في عنيكي

هما كدا الناس عميقي الاحساس صعب يخرجوا من الجو
ولو لكل شئ ضريبه ضريبه الذوبان والتفاني في الشئ
هو صعوبة الخروج من صدمة فقدان هذا الشئ

Anonymous said...

ياه يا جماعه أيه الكلام التحفه ده بجد

يا one true thingالكلام تحفه بس أنتى

مصوره فعلاًالليل بكل ما فيه من جشع

وصعاب على فكره انا ساعات وقت

الغروب يكون عندى جميييييل جداً و

ساعات ببقى خايف منه زى اكن انى عامل

بلوه وخايف أروح بس يا خساره أحنا

مش بنعرف نخرج غير بليل هو بردو

استحاله ربنا يكون مسخر لنا حاجه

تكون وحشه لينا.


وعلى الله التوفيق لنا أجمعيييين


يلا سلام

Unknown said...

الحياه عباره عن شروق وغروب
يعني الواحد بيقضياوقات سعيده لحظات ايام سنين لكن بتخلص
وبنبقي متخيلين ان عمرنا مهنفرح تاي
لكن الحياه بتستمر بحلوها ومرها
لا الظلام بيدوم ولا النور بيدوم
سبحان الله
مفيش شئ دايم غير سبحانه وتعالي
تعرفي لما بقف قدام الشمس وهي بتغرب هي صحيح ممكن تخليكي في حالة حزن وخاصة لو انتي مضايقه لكن بجد ققي قدام البحر وقت الغروب بلاقي نفسي سبحان الله هي صحيح ماشيه بس هترجع تانهو صحيح اصعب حاجه في الدنيا الفراق والواحد بيخاف لانه كل مبيحب حاجه بتسيبه وتمشي
بس بنعيش بالامل ان بكره جي كله نور واكيد مفيش احلي من الشروق
يريت البوست الجاي يكون عن الشروق
عشان انا تعبت من الكابه
بجد تعبت يبنتي حياة الناس كلها حزن وكابه اضافه الي ان الشعب المصري بيموت في الكابه
الواحد نفسه في اشراقة امل
ابوس ايديكي
بس بجد احساسك عالي اوي يكئيبه هانم
الاميره ميرامار

Halawa said...

سلامو عليكو

يمكن سيادتك قلتي
في البوست اللي فات
مش عايزة طبطبة
ولا كلام منمق
شوفي هما بيعملوا ايه
وحاسبيهم
لو يهمك؟

بمعنى أوضح بسخنك عليهم

الغروب ملوش ذنب بمشكلتك
هتدبسيه الراجل معملش حاجة
شغله وخلصه وبيروح
علشان يجي تاني يوم فايق
بدل مايهيس ويغمن عليه
زي سيادتكم ع السرير

تاني حتة
في قصيدة انتي بتحبيها


الضعف عندك يا حبيبي لية صفه
انا عاوزة واحد يبتدي بيه الطريق
مش ينتهي عندة الطريق
اسفة خلاص قلبك معدش يهمني

أظن فاكراها كويس
كل السؤالات دي
ملهاش غير إجابة واحدة
لازم نسعى ونغلط
ونعافر وندور ونفكر

اجنا اللي بندي أوامر لمخنا
بأي حالة عايزين نعيشها
جربي كده تقولي مش هزعل
هتلاقي نفسك مش زعلانة
حتى لو في ميتم

الأمر بيطلع من المخ
وتبدأ تطبقه المشاعر
وتعيش فيه
وترسم كل اكسسواراته
سواء حب وفرحة أو حزن وألم

اصحى صحصح فوق
دوامة الأحزان ملهاش نهاية
ولذيذ على قلب الناس
وبنحن له
كما لو أننا مولودين في مياتم
الدنيا مش ناقصة
الحق عيش الأول
بعدين اتفلسف وابكي ع الأطلال
اللي انت لا مؤاخذة لسه مبنتش فيها شبر

سلااااااااااااااااااااااااام

Halawa said...

لامؤاخذة ابقي خدي
بالك من اللغة العربية حبتين
يا إما تراجعيها قبل ماتنزلي بوستات

دكتور مستكنيص said...

بسم الله ماشاء الله الاسلوب تحفة بس الكلام عاوز وقفة يمكن جزء كبير من المعني اللي كان في دماغي وصل من التعليقات اللي قبلي بس فيه حاجة عاوز اقولهالك
اللي مستنتجه من كلامك ان اللي مزعلك هو الحدث القديم اللي لمنا كلنا ولو ده صح يبقي مالكيش حق تزعلي وتقولي فارقت من احببت لان جايز من نعمة ربنا علينا انه رغم انتهاء الحوار ده كلنا لسه مع بعض وشوية نتحدف علي بلوجات وشوية جوانا ومين عارف بكرة فيه ايه مش بعيد نتاجر في السلاح بس المهم اننا لسه مع بعض ولو من خلال البلوجات ده يمكن انتي حتي حواليكي قرايبك وصحابك اللي يمكن كانوا بيمثلوا اغلب الجروب بتاعنا يبقي ازاي تقولي لوحدي والحوار ده
والله مانا بطبطب ولا عاوز اقولك كلام انشا من نوعية اضحك للدنيا تضحكلك لان زي ماقلتلك في البوست اللي فات دي حالة ولازم تكمليها وطالبة زعل اديها نكد لكن المهم متجيلكيش اللهجة دي بتاعة انا موصلتش لحاجة من اللي حلمت بيه وتفقدي ثقتك في نفسك وفي تاريخك عندك تاريخ روعة وحواليكي ناس تحفة وعندك اللي يخليكي تكملي فمن حقك تزعلي عادي ويكون ليكي حاجة مضايقاكي او زكري حزينة بس مش حقك ابدا انك تنسي كل الحاجات دي
انا اسف للاطالة ويارب يكون وصلك اللي عاوز اقوله

one true thing said...

عاشق الروح
طبعا شي يفرحني ان حضرتك تكون الاول
شرف للبوست يافندم انك تكون أول واحد يعلق عليه
عجبني الرد اوي بس أكتر حاجه في البنادمين فكرة عدم الاحساس بقيمه الشي الا لما يروح
ودي من اهم الدروس اللي اتعلمتها من الموضوع القديم
مش لازم الحاجه تخلص وتروح من ايدي علشان احس بقيمتها انا معاك هي للاسف طبيعه بشريه بتضايقني من زمان
معنديش اعتراض ان الشمس تروح بس عشان نرتاح منها ولوأن ده مطلوب بس يمكن هي اللي لازم تفصل علشان تبقى قادره كالعاده تدي نور ودف
أما عن الأمل الوحيد اللي لسه عندي وبيجدد انه لسه في ربنا وأكيد مش هيضيعنا وانه يتولنا برحمته
ربنا يسمعنا عنك أخبار حلوه
شرفتنا

one true thing said...

هدى هانم
يادي النور ياولاد أنا إذا ماصدقتيش نفسي لما قريت ردك سعاتك
اتبسطت من انك ملكه التشبيه والصور والكلام الكبير عاجبها
احساسي لدرجه انها تتأثر وتحس ان الغروب لحظه مؤلمه

أما عن فرفور
فهو كويس يمكن حاسس حاليا
بالاحساس بتاع جوايا صرخه أسد
من أحلى ماكتبتي
بس جامد الكلام اللي كله حيوانات ده
ولو اني مش حد يعرف ياخد من الحيوان تلامته هاحس ساعتها اني مش أنا
بس بجد اتبسطت ان الموضوع نال شرف اعجابك

one true thing said...

سكايار باشا
من أكتر الكومنتات اللي هزتني وزعلتني من الموضوع
والله أنا فكرت اقفل البلوج عشان اشعاع الكابه اللي أنا عاملها ده
ماهو أنا مين يعني عشان أكتر حد بيموت من الضحك على بوستاته
يبقى رده ان بوست زي ده يعمل فيه الحاله اللي مش لذيذه دي
بجد اسفه والله ان كنت قلبت على حضرتك المواجع والذكريات اللي بتوجع دي اما
فكرة ان ربنا عاوزيني علطول دي الحاجه اللي
بيصبر نفسي بيها
ربنا يكرمكم على المعاني الجميله اللي بتفكرنا بيها علطول
بجد شكرن جدن

one true thing said...

بشمهندس أحمد عيسى
فعلان بتنور بجد والله مدونتنا المتواضعه بتشريفك
والله بجد بحس من الكومنتات ان ورائها شخص غير عادي
انا عارفه ان ان شاء الله اللي مش هيقلتني هيقويني
شكرا على الاطراء الجميل بتاع جمال الاحساس
شي يشرفيني ان يلفت انتباه سياتك
اما عن ديمي مور
الممثله الامريكيه دي اللي
بتجي على امبسي2
الست الحلوه دي
طبعا بحبها
الغريب بجد اني يوم ماقريت تعليق حضرتك كنت بيشوف لها فيلم كانت صدفه غريبه
بس هو أنا عندي سوال هو يعني ايه
اللي خلى حضرتك تسالني اني بحبها ولا
لو كان قصد حضرتك
اني شكلها مثلا فأنا احلى بكتيرههههههههه
بس بجد ايه السبب وراء السوال
شرفت يافندم
وماتحرمناش من تشريفك

one true thing said...

مستر أحمد رفعت
في مدوتنا يامرحبا ايه الشرف والنور اللي قفل عينه من كتره
بحد اتبسطت جدن ان حضرتك شرفتني وكمان علقت
بس ايه الكلام الكبير ده
بجد والله اخجلتم تواضعنا
وخلتني أرجع اقرا البوست تاني من رد حضرتك والله
مرسي على المجامله بتاعت الاسم
شرف انه يعجب حضرتك
شرفت يافندم ويارب ماتكونش اخر مره
اشوف ردك على مواضيعي المتواضعه

one true thing said...

منورة قلبي
ايه الجمال ده ياجدعان
بجد والله ردود مجامله وكمان
اسفه وحياة ربنا لو كنت قلبت مواجع عليكي
كانت تتقطع ايدي
واسفه ان كنت فكرتك بحاجات بتزعلك
انتي طولي براحتك وحاضر هابطل كابه


روفي هانم
ههههههههههههه
طبعا مت على روحي من الضحك من البت دي كبيره
ثانيا ايه الجو اللي عايشتني فيه ده
كحولات على جروحنا
وقمم احزانا
دانا اشعرت من الكلمه والله
حاضر هحاول اتحلى بالعقل بس المشكله اني الحاجات دي احسايس خارج سيطرة العقل
وربنا مايجيب صدامات مع حد يابنتي كفينا صدامات في الناس بقه
عاجبني اووي كلمتين الفشر اللي عليا اللي فى الاخر دول
بس بجد انا الحياه علمتني واخده بالك معاي
اني ماحبش حاجه واتفانى فيها زياده عن اللزوم بس المشكله اني مش بعرف اعمل كده
ياأبيض ياأسود غباء بقه

شكرن على اهتمامك باللي حواليكي
وخدي انتي بالك من نفسك

one true thing said...

صاصا
بجد والله اتبسطت من ردك اووي
حاسه ان الكلام هينطق وحاسه اني شايفه شكللك وانت ببتكلم
اتبسطت اوي ان كلامي وصللك وأن الغروب
بقه مشكله قوميه اووي كده
طبعن ربنا عمره مسخرلنا حاجه وحشه
بس انا مقلتش ان الغروب وحش انا قولت احساسي بيه
شرفت ياكميل ومستنين مدونتك بقه
تتطلع للنور

one true thing said...

امورتي الحلوه الطعمه ميرامار هانم
وحياة ربنا حاست اني بسمع أسامه منير
لا صحيح اذاعيه بجد وبحق
ايه ده ياست الكتكوته الكلام ده
بس بجد جامد
ومادايم الا وجه الله
أنا كمان بحب منظر الغروب ادام البحر
بس بيوجعني هو لازم اللي حاجه اللي بتوجعني يكون مابيعجبينش فيها اي حاجه
لا بيعجبني وبيقف ادامه واقول سبحان الله وابقى مبهوره كمان
بس أنا بقول احساسي بالغروب
وحاضر هبطل كابه طلباتك اوامر
وتحبي البوست الجاي شروق ساده ولا
معه بيبسي وبطاطس من عند كرانشي الترعه فاكره

one true thing said...

حلاوه بالشيكولاته والمكسرات
من بتاعة السعوديه النظيفه ديه اللي مشفنهاش تاني

أصعب شي أني أرد عليك لانك حد عارفيني
اووي شايفيني من كل الزوايا
والله انا قولت مش عاوزه طبطه قالولي هنجيب خرزانات وهيصوت بدل مايعيطوا معاي
والله الناس تمام ويجي منهم

المهم بقه أنا ماقولتش حاجه ع الراجل
الكسيب ده حاجه
أنا بقول احساس جوايا وبشبه بيه
مش بهرب وبيرمي الحمل عليه

ثانيا بقه
انت وجعتني اوي بالقصيده دي وخصوصا الحته دي
أنا اصل كنت كل ما أقراها توجعني اوي
تاثرا باحساس الشعر مش لأني كده
لان أنا مش ضعيف ولا كنت يوم شحات ثقه
دا أحلامي لسه موجوجه
وأن جالي يوم شفت البكا
أصبح حزين على اشتكى
وأنا مش بشتكي أنا بقول حاجه جوايا مش معني كده أني بعيط على الاطلال اللي اعترف اني مابنتش فيها حاجه
حاضر هعافر وهاقوم بس لما أقع وانفض هدومي قبل مااقوم محدش يجي يقولي انتي بتعملي ايه قومي اجري علطول
مانا لازم انفضها عشان اعرف اقوم تاني واصلب طولي
مانحرمش منك ابدا
ولا من هلة كومنتاتك على يابابا ذكي
وبعدين عارفه ان العربي بتاعي زبله اعمل ايه ثقافتي اجنبي

one true thing said...

دكتور مستكنيص

والله انا بجد بتبسطت لما اشوف كومنت ليك
ان شاءالله تقول فيه اي حاجه
بس بجد الكومنت ده بدايته موتتني من الضحك
ان بجد اسلوبي يعجب صحفي كبير زي حضرتك

والله ياجماعه دا احساسي بالحياه بصفه عامه حاليا بعد نظرة متفحص لأحوال الحياه بقول كلام كبير ميطلعش غير لحضرتك

نرجع لموضوعنا أنا مش بيقول أنا لوحدي وبعيط على اللبن المسكوب
بس بيقول ان مش حاسيني دلوقتي
والحمد الله على كل شي وانا مش زعلان على اللي راح اقد ماأنا زعلانه من كل حاجه مش يأس بس حاله عامه عند كل الناس
حاله اللاشي هي دي اللي مضايقني

وطبعن من أكتر الحاجات اللي بحمد ربنا عليها هو الجروب بتاعنا
بس جميل اووي موضوع السلاح ماتجي نجرب يمكن يفقلوا السلاح من البلد واهو يبقى اخدنا ثواب

وبعدين بلاش الاغنيه الغبيه دي لاحسن بتستفزيني اووي علشان انا لاكنت سذاجه ولا ربنا عمره هيختارلي حاجه وحشه
والله أنا كويسه الحمد الله
شد حيلك في الامتحانات علشان ترجع للمواضيع
اللي بتخلينا نستكنيص
وبعدين حضرتك تتطول براحتك
شرفتنا

Ahmed EIssa said...

سبب السؤال ياست الكل ان البنوتة الحلوة اللي مغمضة عينيها علي اليمين دي هي ديمي مور

rack-yourminds said...

ديما الليل بيستدعي الهم والحزن ,فرج الله عنكي همك وحزنك

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

لما تنزلي موضوع جديد ابقى رنيلى مسد على البلوج عندي او ابعتي ميل .

MaMaDo said...

السلامو عليكوم و رحمه الله و بركاته
تعلن جماعه التكفير و الهجره
انها سوف تفجر البلوج غدا انشاء الله بعد صلاة العشاء و ذلل
ان لما تغيرى البوست ده بواحد فريحى
اللهم بلغت
اللهم فشهد

و السلامو عليكوم و رحمه الله

smraa alnil said...

عجبتني اوي بجد

وربنا يفرج عنك كل كرب

واكتبي حاجة فرايحي بقي

one true thing said...

wahed
ربنا يكرمك ونورتينا
ويارب تتكرر

مامادو باشا
ايه النور والجمال ده
مامادو عندنا يامرحب يامرحب
اقيموا الاحتفالات والليالي الملاح
حاضر ادعيلي انا والله مش عارفه اكتب فرايحي اجيب مين بس ياناس
بس هحاول نورت ياباشا
المدونه بتاعتك ماتتاخرش تاني

one true thing said...

الكونتيسه سمراء النيل
مش مصدق نفسي والله
سمراء في البلوج
الختم في الدرج
هههههههههههههه
بجد والله أكتر حاجه فريحتني ردك
شرفتي ونورتي وكل الكلام اللي مش هيقدر يعبر عن سعادتي برد سياتك
وشرف ليا يافندم ان البلوج يعجبك
والله وسام على صدري يعني
حاضر علشان خاطر سعاتك هحاول اكتب فرايحي بس المشكله اني مش خياط بفصل انا اللي بحس بيه بأكتبه ويمكن ده اللي أنا حسه بيه دلوقتي
بس بجد أنا اتبسطت اوي ماشفت ردك
يارب دايمن تنوريني واشوف كومانتتك

3ashe2elro7 said...

افرحوا بقى يا عالم
افرحوا بقى يا ناس
ايه ده مبتعرفوش تفرحوا
اشد فى شعرى

مفيش ولا حاجه تستاهل اننا نفرح
اووووووووف
زهقتونى

sakayar said...

للأسف يا عاشق بنفرح ... لكن مع كل فرح وبسمة بنلاقي جرح جديد ... ومش بايدينا غير نصبر ونتحمل